Aanmelden voor deze pagina

Emailadres:

Incorrecte, onvolledige of achterhaalde informatie op deze pagina? Laat het ons weten.

Emailadres:
Opmerkingen

Stuur deze pagina naar een vriend

Uw naam:
Naar emailadres:
Opmerkingen

Page publication date: 27 december 2011 om 12:00 CET

PostNL onderschept grote serie valse postzegels afkomstig van websites

Geschatte schade bedraagt enkele miljoenen euro

27 december 2011 om 12:00 CET - PostNL heeft een grote serie valse postzegels onderschept die via publieke websites werden aangeboden voor een prijs ver onder de nominale waarde van de postzegels. De schade voor PostNL zou enkele miljoenen euro kunnen bedragen. De authenticiteitsystemen van PostNL herkennen de valse postzegels waarna de verzending van het poststuk of pakket wordt stopgezet. Volgens artikel 216 van het Wetboek van Strafrecht kan iemand die postzegels vervalst of als echte postzegels gebruikt een maximum gevangenisstraf van zes jaar opgelegd krijgen.

De series valse postzegels zijn herkenbaar omdat ze altijd op een blanco stickervel werden aangeboden en via de websites - hieronder gespecificeerd - verkocht werden. Deze valse postzegels zijn op het oog bijna niet te onderscheiden van de echte. Voor experts zijn ze als valse postzegels herkenbaar omdat ze een aantal PostNL-specifieke echtheidskenmerken missen, zoals een fosforlaag. De stickervellen zijn vooral aangetroffen op aangetekende poststukken en pakketten. Ook worden de valse postzegels gebruikt voor internationale verzending.

Voorbeeld van een postzending met valse postzegels
Bijschrift: voorbeeld van een postzending met valse postzegels

PostNL heeft politie en justitie op de hoogte gesteld van de frauduleuze praktijken en geeft volledige medewerking aan eventuele onderzoeken van het Openbaar Ministerie.

Ger Jacobs, commercieel directeur van PostNL: “De valse postzegels zijn op het oog bijna niet te onderscheiden van de echte postzegels van PostNL. Daarom ben ik blij dat onze veiligheidssystemen deze valse postzegels onderscheppen en dat we de verzending kunnen stopzetten. Wij willen onze klanten er op wijzen dat geen enkele postzegel onder de nominale waarde gekocht kan worden omdat het wettelijk vastgelegde waardepapieren zijn. Om die reden hebben wij dan ook meerdere zichtbare en onzichtbare authenticiteitkenmerken in het ontwerp van onze postzegels opgenomen.”

Uit onderzoek van PostNL is gebleken dat o.a. de volgende websites frauduleuze postzegels hebben aangeboden:
www.goedkooppostverzenden.com
www.posttarieven-binnenland.nl
www.extrapostzegels.nl
www.tarieventntpost.nl
www.pakketten-met-postzegels-verzenden.nl
www.goedkoperpakkettenversturen.nl
www.verzendpro.nl
www.postzegelsbuitenland.nl
www.verzenden-met-postzegels.nl
www.goedkooppostversturen.com
www.goedkoperverzenden.nl
www.boek2.nl

PostNL adviseert iedereen die verdachte postzegels in het bezit denkt te hebben, dit bij PostNL te melden via het speciale e-mailadres postzegelcontrole@postnl.nl of per brief aan de afdeling PostNL Security. PostNL zorgt ervoor dat de meldingen bij de politie komen.

PostNL Security
2500 GG Den Haag.

Voor meer informatie over hoe de valse postzegels te herkennen zijn, verwijzen wij naar de website van PostNL: http://www.postnl.nl/voorthuis/postzegels/valse-postzegels/

Over PostNL
Wij zijn PostNL. We zijn een onmisbare schakel tussen de fysieke en online wereld. We hebben het grootste netwerk voor brieven, pakketten en e-commerce in de Benelux. Door combinaties van slimme netwerken en digitale toepassingen bieden we waardevolle oplossingen aan onze klanten. We leven in een wereld waar digitale toepassingen een steeds grotere rol in ons dagelijkse leven spelen. Deze diensten ontwikkelen zich snel. We benutten onze vindingrijkheid om steeds nieuwe manieren te bedenken om afzender en ontvanger te verbinden.

Als het eerste beursgenoteerde postbedrijf zijn wij een voorbeeld voor de rest van de wereld in het automatisch sorteren van brieven. Daarnaast speelt ons innovatieve pakkettennetwerk optimaal in op de wensen van de webwinkeliers. Buiten Nederland zijn we actief in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, België en Luxemburg. Bij PostNL werken in totaal meer dan 59.000 mensen. In 2013 bedroeg onze omzet bijna € 4,3 miljard.

Persberichten zoeken

Media Relations & PR